sofiastotto

Alla inlägg den 29 februari 2012

Mys

Av Sofia Lindström - 29 februari 2012 07:07


Igår visste jag inte om jag skulle orka rida eller inte, för jag kom ut rätt sent. Men jag började med att mocka och fixa med boxen, sen tog jag in Totto som glatt hände med in. Alla skorna satt kvar.   Det är ju nu man börjar på att bli orolig med sko tappning, för det är rätt geggigt i hagarna (kanske inte idag då då det verkar ha frusit på lite). Totto va super mysig och jag borstade honom länge och kramade honom massor. Älskar verkligen min lilla Ta Tongka! Efter en del övervägade bestämde jag mig iaf att jag skulle slänga på sadeln, så så fick det bli.


Jag red i padocken då det va väldigt bra underlag där. Kul att rida någon annan stans än bara i ridhuset hela tiden med. Skrittade fram för hand, sen när jag skulle hoppa upp så fanns det ingen pall. Hoppade upp från backen, inga konstigheter så, förutom att jag inte gillar att göra det för belastningens skull. Tur att han inte är så stor så att man lätt kan ta sig upp.


Jag började med att skritta lite, ställde i hörnen och så, sen släppte jag på tyglarna och lät honom rulla på i frisk trav. Sen tog jag tillbaka honom och skrittade bågar och böjde och mjukade upp honom i sidorna. I traven sen blev han lite okoncentrerad. Har inte ridit i padocken på väldigt länge, förutom när jag och Emma va där i måndags? Och då lullade jag bara runt i skritt för att han ömmade i framfötterna för att han hade tappat sina skor där. Men studtals slappnade han av och sen va vi redo för lite galopp. Här märktes det att han har fått vila kan jag säga, även om han sköter sig och inte gör något stort för sig (varken bockar eller sparkar bakut) men han ville gärna dra iväg och sköt in bogen mot mitten. Jag tog tillbaka honom och försökte så gott jag kunde att ställa honom inåt så att bogen föll på plats där den skulle. Hade inga störra krav på honom såklart, men kände ändå att jag ville ha igenom något så att han förstår att det är jobb som gäller när man rider dressyr.

Travade av honom och sedan satt jag av och skrittade av honom för hand.


Underbart att få sitta på honom igen, speciellt i galoppen! Han har en sån underbar gungande galopp, och framför allt så känner jag mig så otroligt trygg på honom och det är verkligen guld värt!



Totto och Zansibar i padocken:


 


 

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards