sofiastotto

Alla inlägg under februari 2012

Av Sofia Lindström - 19 februari 2012 18:30


Det blev verkligen en heldag i stallet idag. Härligt!

Tog in Benito med en gång och gjorde iordning honom och gick in med Emma och Olivia in i ridhuset. Där va även en tjej med sin vita ponny. Vi red i alla gångarter och Benito va taggad till tusen. Idag samlade jag honom lite mer då jag kände att det kanske hade varit osmart att rida på långa tyglar när vi va så pass många i ridhuset. Men han tog det bra och jobbade på fint stundtals, speciellt i galoppen. Gjorde lite skänkelvikningar och galoppombyten. Sen blev jag så sugen på att skritta av ute, så jag och Emma bar oss ut på grusvägen och skrittade av fram till "stora" vägen och tillbaka. Underbart att komma ut lite! Benito tyckte det samma! Han blev lite taggad precis när vi vände hem igen och travade fram lite, men efter ett tag lugnade han ner sig. Tack för en trevlig ridtur Emma!


Jag mockade och fixade med Totto och Benitos boxar och fyllde på vatten och mat. Sen tog jag in Totto för en genomkikare och beslöt mig för att gå en promenad med honom. Jag gick samma tur som jag och Emma red tidigare på dagen. Totto va pigg och ganska omöjlig stuntals. Han ville gå framför mig och sidvärts framför mig. Tur är att jag tränat länge på att när jag stannar så stannar han och när jag backar, backar han. Detta lyssnar han på även i den "piggaste" situationen. Väl i stallet igen borstade jag honom och såg över hans sår, som fick sig ett bad och jodgel över.


Sen sopade jag hela stallet och sist gick jag ur till Xerxes och gav honom mat i hagen.


Vill även passa på att tacka Maria som va extra snäll mot mig idag!   



Här har ni dagsfärska mobilbilder på Totto, Zansibar, Benito och Xerxes:


        


   

Av Sofia Lindström - 19 februari 2012 10:48


Igår va det äntligen dags för lite lastträning. Underbar dag med plusgrader ute! Först ut va Benito. Marja va med och vi hjälptes åt. Benito behöver verkligen denna träning. Han är inte rädd eller liknande, mer att han har bestämt sig för att det inte är speciellt kul att vara inne i transporten. Han lyssnade gärna på ljud runt omkring för att "slippa" vara koncentrerad på transporten/lastträningen. Vi hade inget jätte stort mål med hur långt vi skulle gå denna dag. Bara att han fick se transporten och vara lugn i situationen va bra övning brara det!

Tyckte i helhet att han skötte sig bra. Han är verkligen inte läskig att ha och göra med och han va relativt medgörlig. Bra och dåligt är att han är mycket känslig, små signaler blir stora så det gäller att inte bli för yvig. Tror att om vi fortsätter på samma sätt jag och Marja så kommer han att tycka att det är helt okej med lastning efter ett par till träningar.


På tur efter Benito kom Xerxes. Johanna är i Linköping, men jag erbjöd mig att testa och lasta Xerxes lite. Xerxes verkade lite orolig först och det märktes att han inte känner sig helt trygg med mig. Men han behövde inte mycket övertygande innan han gick hela vägen in. Väl inne i transporten fick han äta sin kraft, efter ett tag backade jag ut honom försiktigt och lastade igen så att han fick fortsätta äta. Märktes tydligt att han är van och jag tror att han blev lite taggad och kanske trodde att han skulle få åka iväg på tävling. Han gnäggade lite försiktigt inne i transporten och lyssnade efter svar, undrade vart sin flock va. Som sagt inte helt trygg med mig men absolut inte svår lastad!


Sist med inte minst testade jag även att lasta Totto lite. Hade inte tänkt att göra det då det hände en läskig sak under natten.. Totto hade förmodligen legat ner framför fönstret i boxen, när han skulle upp så fastnade han lite och började vifta med hovarna (syns på väggen, rivor efter skorna). Gallret lossnade och fönstret krossades. Totto klarade sig med endast lite skrapsår och va pyttelite svullen på ena benet. Jag jodopaxade honom och sprayade sedan på sårspray. Han är inte halt eller liknande. Skönt att det inte blev värre!

Tillbaka till lastningen. Först såg jag till att han inte va halt såklart. Påväg till ridhuset kunde jag inte motstå att gå in med honom i transporten då den stod "laddad". Tanken va absolut inte att lasta in honom helt, då det är flera månader sist jag lastade honom, så jag tänkte bara visa honom transporten. Jag visade honom den, han luktade på rampen och när jag gick in, så hängde han med. Vi gick så att han hade framhovarna inne i transporten och bakhovarna på rampen. Där fick han stå och kika lite och han va verkligen super lugn! Efter ett tag backade jag ut honom och gjorde lika dant igen. Han hängde med lika bra igen och sen backade jag ut honomoch gick in i ridhuset. Jag släppte honom lös och han började busa på en gång. Han bockade, sparkade backut och rejsade runt. Helt obehindrat. Efter ett tag med bus gick vi ut igen, hälsade på transporten och gick in igen, backade ut och gick sedan en kort promenad och Totto fick beta lite gräs, han blev över lycklig!


Mockade ut 10kärror ur Tottos box och sen slängde jag på massa nytt spån. Totto fick playwood som fönster så länge. Hoppas verkligen att han har kunnat sova i natt nu!  



 


   

Av Sofia Lindström - 19 februari 2012 10:42


Önska gärna inlägg! Fråge stund? Vad jag har i hästgarderoben? Snyggaste hopp/Dressyr outfiten?


Vad vill ni se/läsa om?


 


 

Av Sofia Lindström - 18 februari 2012 11:46


Jag "råkade" visst klicka hem ett par ridbyxor...   



 


Röda med mörkblå skoning. Vad tycks?


 

Av Sofia Lindström - 18 februari 2012 10:49


Nej, jag har inte lärt mig redigera filmer än..   Men jag la upp filmklippet sen dressyr träningen för Lena på "you tube" istället. Här kan ni se lite galopp arbete. Glöm inte att han är under utbildning.



Vad använde ni för redigerings program?


 


 

Av Sofia Lindström - 17 februari 2012 16:33


Visst känns det som att våren är på gång?  


Idag gick jag ute en stund i endast t-shirt och frös inte ens. Härligt! Ska bli underbart när man kan rida ut i vårvädret och njuta av frisk luft och härlig vårsol. Längtar ni lika mycket som mig?



Bild från förra våren:

 


 


Av Sofia Lindström - 17 februari 2012 07:10


Igår hjälpte jag Emma med att lasta Zansibar. Det gick fint och han va inte alldeles för svår övertalad. Använde mig av Tobbe Larsson metoden och jag tycker verkligen att det funkar. Speciellt i situationer där man inte har någon annan med sig. Det finns ingen chans att styra sin häst själv om den går åt sidan hela tiden, då är den "förlängda armen" toppen!


Blir förmodligen lite lastträning imorgon med. Behöver verkligen komma igång och träna lastning med Totto nu! Är ju eventuellt inte så långt kvar till första clearrounden.   Jippie!


Totto och Zansibar slappar i höstas:


     


 

Av Sofia Lindström - 16 februari 2012 21:15


Tog in Totto igår och hans sår va så gott som obefintligt och han va inte varm eller liknande. Så det fick bli lite hoppning.   Hade bestämt mig sen innan att efter denna lektion så skulle han få vila. Han va seg i måndags och va seg igår med. Men beslöt som sagt att han skulle gå detta pass och sedan får han en välförtjänst vila efter ett bra "sista" pass.


Vi tränade "snirkligt" runt koner och då skulle man stå i lätt sits, sen över upphöjda kavaletti som vi också skulle stå upp över. Vi hade ett hinder snett igenom och ett innanför fyrkantspåret.


 


Innan vi kom på hindren skulle vi först snirkla oss över lite upphöjda kavaletti, sen hoppa ett hinder och avsluta med ett kavaletti. Det är alltid bra att avsluta ett hinder med något "mer" att göra efter spånget, så att man inte tappar ridningen med en gång efter man har hoppat.


Hoppade även en lite oxer, och jag tror faktiskt att det va första gången jag och Totto hoppade en oxer. Han har ju hoppat det många gånger själv när jag har löshoppat honom, men jag tror inte jag har hoppat det uppsuttet på honom. Jaja, det gick i alla fall fint.    Första gången vi kom emot så kommer jag ihåg att jag tänkte "Har vi hoppat ett sånt här förut?" och då tvekade han i en sekund men hoppade ändå, så snäll han är! Kom på oxern ett par gånger så att det verkligen skulle kännas bra. Först hade vi lite för lång galopp innan så vi kom en gång med för kort ansprång och en gång med för långt, detta gjorde så att hoppen blev flacka och kändes i obalans. Sen kortade vi av ansprångs sträckan och jag fick tänka på att hålla ihop honom så att han kortade sig en aning, och efter de så fick vi helt underbara språng, runda och fina med mycket tryck.


Totto kämpade troget. Han fick extra mycket skritt pauser och vi höjde inte hindren för hans skull för att han va ju lite loj. Passet blev sista inför en liten vila. Det behöver han min fina prins!



 


 

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards