sofiastotto

Alla inlägg under februari 2012

Av Sofia Lindström - 8 februari 2012 08:28


När jag kom till stallet igår, hade underbara Johanna mockat min box, så att jag skulle va lite mer i fas inför träningen. Super snällt! Jag stylade Totto i rött och blått och glömde tyvärr av att ta kort på honom.   Efter ett tag va jag och Johanna redo och gick bort mot ridhuset. Väl inne i ridhuset avslutar Anna och Maria sitt hopp pass, och vi går in och börjar skritta fram för hand. Det va många hinder framme, och jag kände mig lite pirrig, men Totto verkade lugn. Tur jag har honom, han lugnar alltid ner mig. Väl uppe på häst ryggen joggade vi igång hästarna lite. Sen gick vi igenom vad vi skulle göra för övningar.


Här är övningen:


Vi började med att trava snett igenom över bommar. Först dom första 3 i höger varv, sen en halvhalt för att samla upp för en volt, och efter volten över 3 upphöjda bommar och sen gå ut åt vänster. Vi bytte sedan varv och kom åt andra hållet lika dant. Totto och jag hade först lite svårt med dom upphöjda bommarna. Lena sa åt mig att hålla i honom mer och att jag skulle räta på ryggen mer, och efter de orden gick det mycket bättre. Sen va det dags för ett litet skutt. Vi började att komma på ett litet rättuppstående (ca50cm) med en travbom innan. Sprången varierade lite. Jag och Totto har travhoppat alldeles för lite. Men efter kloka ord från Lena gick det även det bra.


Vill bara flika in med att Xerxes hoppar verkligen super bra! Först så klev han över hindret, men Lena höjde lite kanske till 65cm och då hoppade han kanon! Stor cred till Johanna som utveklas possitivt på kort tid! Totto fick ta i lite extra. Lena frågade mig om jag kände vart kraften kom ifrån, och jag pekade på rumpan. Det bästa med att travhoppa är att det stärker bakdelen något enormt. Jätte nyttigt att travhoppa för att stärka sin häst i bakpartiet. Vi hoppade någon gång även i andra varvet. Och Totto tog i så så att jag blev helt chockad och hur glad som helst, vilken kick!


Sen va det dags för kombination med galoppbommar emellan. Ett hinder, 2 galoppsprång och sen ett hinder. Här hade både jag och Johanna det lite jobbigt till en böran. Xerxes ville gärna gå åt sidan åt höger och Jag hade lite svårt för att få Totto rak emot hindret då anridningssträckan va kort i ena varvet, sen va han även lite ålig emellan hindren. Detta löste vi. Johanna fick tänka på att hålla honom mellan skänklarna speciellt med höger skänkel och driva honom frammåt. Jag skulle tänka på att hålla stadigt i tyglarna, sträcka på mig och låta Totto sköta resten. Här kom jag och Totto på i galopp. Och han taggade till som 17! Super roligt!


Avslutningsvis gjorde vi en liten bana av alltihop. Efter att ha hoppat ca70cm, sänkte Lena till mig, så att Totto och jag skulle få avsluta enkelt. Harmoniskt, lungt och fint tog vi oss runt banan.



När vi va klara hoppade vi av och skrittade av hästarna för hand. Lena påpekade att jag fick vara beredd på att Totto kunde vara lite ålig med sånna här typer av hinder. Det är typiskt unghästar att vara så. Det är bara och försöka göra sitt bästa och när han känner sig mer trygg och säker på kombinationer så kommer han att räta ut sig. Det är en utbildnings fråga.



   


 

Av Sofia Lindström - 7 februari 2012 11:45


Att tänka på ur boken: Hästen i rörelse.


En häst kan inte planera i förväg. Den står inte och tänker ut några hyss eller elakheter. Den reagerar bara utifrån sin instinkt att fly eller strida om den blir skrämd, känner sig osäker, förvirrad eller upplever smärta.

Vi är skyldiga att ge våra hästar bästa tänkbara miljö, en miljö där de kan trivas. Vare sig det är i hagen, i stallet, under transporter eller när hästen rids, så är det upp till oss att se till hästens komfort, välbefinnande och säkerhet.


 


 

Av Sofia Lindström - 7 februari 2012 08:21


Igår skulle jag egentligen ridit Benito. Men jag frös så om fötterna och om låren, även fast jag hade termobyxor, så det blev ingen ridning. Vist jag skulle säkert blivit varmare om jag red, kanske inte om fötterna men jag va verkligen inte sugen för att jag frös så.


Idag är det träning igen. Det blir hoppning. Känner verkligen att jag behöver hjälp med hoppningen, så att vi känner oss redo för någon clearroun till våren. Dags att träna!   Jag blir pirrig så fort jag nämner clearround, och jag vet att jag inte borde bli det för det är ju bara träningstävling, inför tävling. Men man är ändå nervös, för man vet inte hur han kommer att bete sig när vi är borta och han får se nya hinder osv. Spännande!



Fail bilder   :


 


Kolla stackars frambenet på stackarn  Tur att vi hade hunnit landa så att han tog upp tyngd med ena bakbenet med :


 


Men man lär sig av sina misstag:


     


 


Av Sofia Lindström - 6 februari 2012 21:15


En av mina drömmar är att få ha en egen liten flock med fantastiska, underbara, vackra, hästar!


 


Någon som har samma drömmar som jag?


 

Av Sofia Lindström - 6 februari 2012 14:00


Xerxes såg inte mycket ut för världen när han kom till Johanna. Johanna tog hem honom i slutet av oktober -11. Efter kort tid har han redan blivit mycket finare. Undrar hur han ser ut om ett år?  Mumma!  


Första bilden är från andra dagen då han släpptes ihop med Rutger i lösdriften:

Andra bilden är från Januari -12. Träning med Lena och porträttbild:


   


 

Skillnad?   


 

Av Sofia Lindström - 6 februari 2012 12:00


Nu måste ha köpförbud fram till Gbg horse showen! Har klickat hem lite saker här och där. Vilket leder till relativt tom plånbok. Och jag som hade tänkt att spara undan lite extra till Gbg. Men men, det är ju inte så att jag inte är nöjd med mina köp.   


Nyligen inköpt och kommer på posten i veckan:


 


Klart man måste förbereda sig lite extra inför kommande transportresor.  


   

Av Sofia Lindström - 6 februari 2012 09:15


Om ni någon gång tvivlar på att din inte häst kan en viss rörelse. Titta på din häst i hagen. Troligtvis så utför den de mesta rörelser jätte enkelt på egen hand. Jag har lyckats se Totto göra en luftig, svävande passage ute på ett gärde när han smet för han blev rädd för några kor.

Hästar kan göra t.e.x galoppombyten enkelt, dom gör det naturligt när dom springer runt träd och sten ute i hagen.


Enda anledningen till varför det inte går när vi rider, är för att vi sitter ivägen!



 


 

Av Sofia Lindström - 6 februari 2012 09:05


Statestiken ökar! Det är verkligen jätte kul att folk hittar hit! Om det är någon som undrar något, så är det bara att slänga in en kommentar!


Ska försöka knåpa ihop ett inlägg ur boken Hästen i rörelse idag med. Hoppas ni gillar dom inläggen?!


Har även fixat till lite i transporten, så att man kan börja lastträna lite när kylan har avtagit lite. Dock såg jag igår att jag har handbromsen i.. Risk är ju att den har frusit fast, och hur lätt är det då att sätta på den på bilen? Jaja, försöker man inte så får man inte reda på något.


    


 

Presentation


Jag heter Sofia och är hästtjej sedan liten! Här på bloggen kommer jag att skriva om mitt liv och min livskamrat, Totto. :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards